fredag den 22. januar 2010

Hjemmegående mand på deltid

Der er så mange kvinder på de danske læreanstalter, at nogen spørger, hvor de unge mænd er. Ja, en del af dem er jo nok ude på lange, lige landeveje i Jylland, hvor de laver hjulspind i Opel Rekord’er, mens de snakker i mobiltelefon og drikker Congo bajere.

Imens terper tøserne. Resultat: Senere scorer de skejserne. Konsekvensen er at, flere kvinder tjener bedre end deres mænd, og det er farligt, mener nogen. Med madammen ved muffen bliver mandens i forvejen skamskudte maskulinitet mere hullet. En proces der har været i gang, siden han kom hjem fra stepperne:

- Wiiiilma, jeg er hjemme. Jeg har selv nedlagt den her, og nu vil jeg sætte mig hen og arbejde videre med mit store projekt: Ilden.

Sådan er det mildt sagt ikke længere, og visse eksperter forudser en stigning i antallet af skilsmisser, hvis den lille forskel - på hans og hendes lønseddel - bliver for stor i hendes favør, fordi den hvide prins så måske rider væk med en yngre model (på kontanthjælp), så han kan få genrejst sin mandlighed og se sin lønseddel i øjnene.

Men jeg synes, at mænd skal se chancen i udviklingen. Her er endelig muligheden for at gå på deltid, lade konen knokle og tage sig af hjemmet: Ud med ferskenfarvede puder og den hvide sofa. Ind med den sorte sump fra Biva, hvor der er plads til både ølsjatter og ostepops. Bordfodbold og de meterhøje højttalere kommer til ære og værdighed. Og sidst men ikke mindst: Den usigelige glæde ved at stå med telefonen:

- Skal du ud at drikke caffe latte med veninderne igen? Helt ærligt, du havde lovet at tage rucolasalat med hjem. Det er altså også din familie, og jeg hænger snart på det hele, og dine børn snakker du heller aldrig med og. . .

Det vil næsten bære lønnen i sig selv.

Ingen kommentarer: