torsdag den 25. januar 2007

Velkommen tilbage

Velkommen tilbage
Uanset hvordan ferie må forme sig, giver den, hvis den varer længe nok, anledning til fordybelse og eftertanke. Spørgsmål, der hæver sig over hverdagens trakasserier, får pludselig frit spillerum, fordi hjernens afdeling for bagateller, så som hvordan man skal overleve indtil pensionsalderen, holder ferielukket.
Dermed er banen frilagt for eksistentielle overvejelser. Selv har jeg pludselig fundet mig siddende i shorts og bare tæer ude i haven, da en tanke slog ned:
Er Gud er gift.
Jeg samlede mine Jumbobøger og skyndte mig ind i stuen. Men blev forfulgt af store spørgsmål:
Bliver negre solbrændte?
Så er det ved at være tid at komme tilbage.
Og konstatere at en anden uundgåelig følge af ferie er, at ting er forandret. Tidligere konstaterede jeg hvert år, at deleteknappen fra mit tastatur altid var forsvundet i løbet af ferien. Måske var skrivebordet blevet flyttet, og rengøringsdamen havde fundet en biografbillet fra 1989 under oprydningen. Ja, måske var ens job ligefrem forsvundet og erstattet af et brev i posten:
”Vi fandt ud af, at det egentlig går meget nemmere, når du ikke render i vejen, så du er altså fyret.”
Et supplement til alle disse forandringer er opstået ved masseudbredelsen af elektronisk post. Adgang til Internettet er blevet hvermandseje. Alle kan komme til orde, og den slags er der aldrig kommet noget godt ud af. Så efter med et suk at have konstateret, at delete-tasten igen er blevet taget, og at der er blevet ryddet op på skrivebordet, hvorfor man intet kan finde, så kan hjemvendte feriebørn tænde computeren, åbne Outlook og konstatere, at 1356 mennesker har skrevet til dem, mens de var væk.
En så overvældende interesse kan udløse flere reaktioner. Nogen kan blive helt lettet ved tanken om, at alle de folk ikke prøvede at ringe. På den anden side kan et nærmere studium godt betale sig. Personligt har jeg ofte tænkt på, at cirka 35 procent af alle mails bærer overskrifter som: Get a free blowjob. Hvorfor i alverden kom de ikke bare fordi? Godt nok har jeg ferie, men Herregud, hvis det er så vigtigt, så afbryder jeg da gerne min ferie.
Anden post, der kan hobe sig op i indboksen, kan være:
76 mails fra din mor, der lige har opdaget, hvor Internettet ligger.
23 mails fra firmaer, der vil tilbyde dig programmer, der stopper spam.
”Vores hellige krigere vil dække Jeres land med blod, I vantro hunde”.
Send dit kontonummer og pinkode og deltag i konkurrencen om en svømmetur til Polen.
Besked fra IT: Få så tømt den mailboks.

Ingen kommentarer: