fredag den 6. november 2009

Alpha-han med vinylskiver

Jeg har lige opdaget, at jeg er en alpha-han. Det fik jeg at vide i et program i DR2, der en gang blev kaldt klogekanalen, så det må passe.
Tilmed blev det sagt af en mand, der hedder Mads Christensen. Han har en gang skrevet en bog, der hed »Den store Blærerøv«, som handler om, hvordan man binder slipseknuder, og som solgte forfærdeligt godt. Sådan en mand må man lytte til.

Tilbage til alpha-hannen, som jeg troede var en karseklippet mandsperson, der tyranniserer firmaet med powerpoint og øjne som dem, man ser på torsk i fiskehandlerens vindue. Men nej. Det er pladesamlingen, der afgør sagen.

I programmet sagde Mads Christensen, at hvis man kommer ind i et hjem, hvor lp-pladerne står frit fremme, så bor der en alpha-han. Jeg fornærmer ingen ved at sige, at den bemærkning fik alpha-hunnen i den anden ende af sofaen til at fnise, og jeg synes ærlig talt også, at det lød lidt tyndt: Jeg er »den som dominerer resten af flokken og puster sig op, når udefrakommende truer«, fordi AC/DC, en røvfuld dødsmetal plus fejlkøb fra diverse udsalgskasser har fået lov at overleve på en reol i form at vinylskiver med et hul midten.
Hvor er det indiskutable førerskab og videreførelse af flokkens gener lige i det?

Men det kan blive småt for enhver. Især for enhver mand, og små mænd var der fyldt med i programmet, der handlede om biler, de ikke måtte købe, fodboldkampe de ikke måtte gå til, modeljernbaner, de ikke måtte lege med, Al Pacino-plakater, de ikke måtte hænge op. Alt sammen fordi: Så blev konen sur.

Jeg sad og fik det helt skidt på deres vegne, hvad der ikke er særligt alpha, og jeg håber ikke, at de mænd nogensinde selv ser programmet. Men det får de sikkert slet ikke lov til.

Ingen kommentarer: