fredag den 7. maj 2010

Et spørgsmål om (livs)stil

For år tilbage forsøgte jeg at finde ud af, hvad begrebet livsstil dækker over. Folk, der har set min garderobe, vil bekræfte, at det var tiltrængt. Som alle andre, der ikke har gået på universitetet, anvendte jeg den eneste metode, jeg kunne komme i tanke om: Google.

Den første side, Google fandt, var specielt for kvinder, hvilket allerede gav et fingerpeg. Det er trods alt kvinder, der køber designerglaskugler til 125 kroner stykket til juletræet, mens mænd tror, at juletræ har noget at gøre med hygge, genkendelighed fra barndommens jul og musetrapper lavet med svedige fingre ved køkkenbordet.

Da jeg kom længere ned af hjemmesiden, kunne jeg imidlertid læse, at mine tarme sandsynligvis var tykt belagt med kemikalier, og at jeg nok led af den såkaldte candida-svamp. Så stoppede jeg den efterforskning.

Senere har nogle åbenbart gjort Google opmærksom på den uheldige hjemmeside. I hvert fald kan jeg ikke finde den længere. I stedet har jeg fundet en side, der fortæller, at jeg vil få mere livskvalitet, hvis jeg tjener flere penge, end jeg bruger. Fantastisk! Har nogen fortalt det til islændingene og grækerne?

Det er en sætning, der viser dyb indsigt, men ikke i livsstil. Al den stund at når man ser og hører om livsstil alle andre steder, så handler det om præcist det modsatte. Nemlig om at skaffe sig ting. Blot ikke hvilke som helst ting. Men ting som:
- ikke har nogen fornuftig anvendelse, men bare står i vejen. Eller:
- koster tre gange så meget som den udmærkede version af samme vare, man kan købe i Føtex. Eller:
- spilder når man hælder af den. Eller:
- er købt i en fancy sidegadebutik, der er gået konkurs, når man kommer for at klage over, at skidtet er krympet. Fordi livsstil tilsyneladende har et kort liv.

Ingen kommentarer: