fredag den 8. februar 2008

Til dobbeltsengen jer skiller. . .

Jeg har i årevis været en ihærdig fortaler for, at folke-kirken gennemfører en revision af vielsesritualet. Jeg fore-stiller mig et mere tidssvarende spørgsmål til bruden:
– Vil du tage Jens Peter, som står her ved din side, og lave ham om, så han bliver, sådan som du gerne vil have ham?
Så er der ikke stukket noget under stolen, og manden skal ikke komme bagefter og påstå, han ikke er blevet advaret.
En anden sentens, kirken godt kunne tænke over, er den her med: Til Døden jer skiller.
Den er der altså mange, der snyder sig fra – hvis vi ser bort fra de ægtepar, som formår at kede hinanden ihjel. De er nemme at kende: Man kan finde dem i supermarkedets cafeteria en fredag, hvor de prøver »at få en aften ud af det«.
Men for at vende tilbage til ritualet. Jeg vil foreslå: Til dobbeltsengen jer skiller. Og jeg har sagkundskabens opbakning til min idé. Forskere ved University of Michigan har fundet ud af, at ægteskaber kun bliver værre med årene. Uden at det direkte blev nævnt er især folk, der snorker og klipper tånegle i soveværelset, i højrisikogruppen.
Til den amerikanske undersøgelse har journalister konsulteret en dansk samlivsrådgiver, Karen Zimsen, der især havde ét godt råd:
Få hvert jeres soveværelse.
Hvorfor? Jo, sagde samlivsrådgiveren, dobbeltsengen tager livet af mange ægteskabet, længe før døden kommer luskende og gør forsøget.
Sådan en løsning vil også hjælpe et trængt erhvervsliv, der leder efter nye forretningsområder, efter at landet er plastret til med samtalekøkkener:
Alle har ret til et fedt soveværelse – uden ægtefælle.

Ingen kommentarer: