mandag den 2. april 2007

Gammelnok får et brand

Jeg har lige læst, at vi alle har et brand.
Da påstanden blev fremsat af en mand, der tjener næsten lige så meget på en dag, som jeg tjener på et år, er der grund til at læse nøje efter. Og stille sig op foran spejlet og høre sig selv i teksten.
- Du vil jo også gerne tjene så mange penge, hvad nøler du efter. Find dit brand. Så det har jeg gjort. Eller det vil sige: Jeg har ledt efter det.
Også oppe på loftet, hvor jeg fandt en Crocodile Dundee-hat, som min kone en gang forærede mig, fordi vi til en teaterpremiere kom til at stå i udkanten af nogle herrer, der drak hvidvin på en måde, man normalt kun ser i franske film om bøsser, og som alle sammen sagde marjet, hvor andre ville sige meget. Da de alle sammen havde sådan nogle hatte på, mente min kone, at sådan en ville få mig til at springe ud som digter i den prisvindende klasse.
Så den havde jeg på til en af de fødselsdage, jeg har holdt alt for mange af. I det her tilfælde nåede en af gæsterne at sortliste sig selv fra fremtidige sociale arrangementer ved at kommentere hatten:
- Du ligner J.R. fra Dallas.
Så kiggede min kone på mig med et blik, der kan få FN til at glemme al bekymring over den globale opvarmning:
Tag den hat af. Nu.
Det gjorde jeg så.
Og glemte helt at sige hvem der havde købt den.
Så meget mand for min hat er jeg altså ikke.

Ingen kommentarer: