tirsdag den 7. august 2007

Gods goes to Hollywood

Gad vide, hvad der var sket, hvis Gud i sin tid var dukket op i Hollywood med et manus under armen:
- Jo, iscenesættelsen er da flot, men er du klar over, hvad det her vil koste? Jeg mener, bare syndfloden... og så er der lige manuskriptet: Perfekt have, der aldrig skal luges og med frisk frugt året rundt. Hoverpersonen er en klovn med hår på skuldrene, der indleder historien med at stå og klø sig i skridtet, hvorefter han slår figenbladene sammen med en kvinde, der går på æblerov og bagefter skyder skylden på et reptil. Helt ærligt: Var du på noget, da du skrev det her? Hva´ siger du? Er du Gud! Okay, du var på noget.
Hvorfor er ovenstående sjovt? Hvis læseren da synes, at det er sjovt. Det er der helt sikkert nogle, der ikke synes.
Jeg har skrevet ting som ovenstående før, og jeg har hørt fra folk, der ikke brød sig om det.
Men jeg mangler endnu at blive truet. Jeg har endnu til gode at modtage trusler i telefonen, fordi jeg har krænket nogens religiøse følelser. Ingen er løbet mig i møde med en kniv for at skære halsen over på mig som et andet slagtesvin.
Måske fordi det er kristendommen, det her handler om. Så er der som bekendt frit slag i bolledejen, og det skal der være også være. Det var på den måde, vi fandt ud af, at Jorden er rund, fiser rundt om solen, og at kvinder og mænd har lige værd.
Derfor tager vi den lige en gang til:
Gad vide, hvad der var sket hvis Allah i sin tid var dukket op i Hollywood med et manus under armen?
- Okay, historien handler om, at du leder en flok landevejsrøvere, og du fører krig mod alt og alle. På et tidspunkt finder du ud af, at du i virkeligheden handler på Guds vegne, og det er de andre idioters skyld, hvis ikke de kan fatte det. Det plot lyder velkendt... bare spørg de nordamerikanske indianere. Men den der passus med at du giftede dig med en niårig pige, sku vi ikke lige droppe den? Det giver bare vrøvl. Du ved: Folk i Vesten er så pylrede. Hvorfor buler din mave i øvrigt sådan ud? Og hvorfor siger det tik-tik...
Nu er det lige pludselig ikke så sjovt længere. Hvorfor ikke? Og hvor er det lige, at problemet ligger?

Ingen kommentarer: