tirsdag den 10. juli 2007

Hvad mænd ville ønske at kvinder vidste

En sikker salgssucces er de her livsstils-håndbøger, der prøver at overbevise læserne om, at mænd og kvinder er fra hver deres planet.
Det er især kvindelige forfattere, der har succes med at opfatte det andet køn som stammende fra en planet, hvor beboerne lever af at spille old boys-fodbold og drikke øl. Og som derfor skal have oversat, forklaret og gentaget, hvordan kvinder ser på livet. I pixibog-sprog. Det er det, vi kunne kalde »hør-efter-hvad-jeg-mener-og-ikke-hvad-jeg-siger«-litteraturen. Det er der åbenbart penge i, så jeg vil også være med.
Nu synes jeg nok, det er meget at begynde med en hel bog, så jeg vil i første omgang nøjes med en oplistning af ting, >mænd ville elske at kvinder vidste<.
Den liste kan kvinderne så hænge op på køleskabsdøren med en af de små magneter, som mange af dem alligevel bruger til at bekæmpe eksistentiel angst med:
1) Jo, du er for tyk. Men hvis ikke du vil kende svaret så lad være at spørge.
2) Vi skal i byen nu, og det tøj, du har taget på er fint. Helt fint. Det er rigtig okay. Du ser godt ud. Jo du gør. . . Kom nuuuuu!
3) Jeg har én gang sagt, at jeg elsker dig. Og jeg skal nok meddele, hvis det ændrer sig.
4) Power-shopping er ikke sport.
5) Øl betyder for mig, hvad bælter og håndtasker betyder for dig.
6) Du har tøj nok.
7) Du har for mange sko.
8) Jeg har tre par, og jeg klarer mig udmærket.
9) Lad være at græde. Det er afpresning.
10) Vi slår ikke det bræt op. Så fat det dog.
11) Fersken er en frugt. Ikke en farve. Og da slet ikke til sofaer.
12) Vi klør os i skridtet, fordi det faktisk klør.
13) Din mistanke er helt rigtig: Vi er faktisk ikke tankelæsere.

Ingen kommentarer: